Na Kupi je održana 59. Karlovačka regata, najstarija u ovom dijelu Europe, starija godinu dana i od poznate Bledske regate. Domaća Korana je uvjerljivi sveukupni pobjednik postala s 10 pobjeda. Nastupili su svi zagrebački klubovi, Sabljaci iz Ogulina i domaća Korana – sveukupno 170 veslačica i veslača u svim kategorijama. Veliki broj poklonika veslanja koji se okupio na obalama Kupe uživao je u 30-ak utrka koji se su sve vozile na 500 metara.
Zanimljiv podatak o kojemu se nažalost zna vrlo malo, a trebalo bi. Karlovac je priredio veslačko natjecanje vrlo rano, tek godinu dana nakon što su u Ateni održane prve Olimpijske igre našeg doba. Ovo su bili ne samo počeci veslačkog športa u Karlovcu, nego i jedne od prvih opisanih regata u Hrvatskoj. Karlovac taj datum bez problema može svojatati i kao datum početka veslačkog športa u gradu. Danas i kao 115. obljetnicu veslanja u Karlovcu.
Kroničar karlovačkog športa Zdravko Švegar piše: Ljubitelji veslanja su u proljeće 1897. organizirali na Kupi, usred grada, „prvu utrku na čamcih“, koja je bila pravi spektakl za ono vrijeme. Regata je održana „ispod kuće Barakove do vojarne u Žorovici i natrag do banijanskog mosta“. Staza je bila duga 1500 metara. Nastupilo je 12 čamaca koji su bili građeni od jelovih dasaka, ali izdubeni u hrastovini. Preko Kupe bilo je napeto uže za koje su se držali veslači poredani prema izvučenim brojevima. Drugi konopac nalazio se uzvodno nešto niže od današnjeg pristaništa Veslačkog kluba Korana. Ovdje su bile kartice s brojevima koje su trebali uzeti veslači kod okretanja. Prvu nagradu od 20 kruna dobili su seljaci – ribari iz Hrnetića, Mijo Pauković i Petar Šinjor, koji su u čamcu s brojem 1 stigli na cilj „za 20 dasaka“. Drugu nagradu od 15 kruna dobili su veslači iz Glibokog Broda, Stjepan Grubač i Juro Kušević. Za njima su slijedila dva dvojca s karlovačke Gaze. Vid Šimunac i Franjo Šerbek osvojili su nagradu od 10, a Nikola Šimunac i Dragutin Škarjak 5 kruna. Nagrade su uručene na šetalištu pred Zorin domom. Bio je to velik događaj za Karlovčane. Brojni gledaoci bili su u vrieme utrke načičkani s obje strane i na mostovima. Trubač je poticao veslače na bržu vožnju, a pucalo se iz mužara.
Dakako da je prvo veslačko natjecanje na Kupi potaklo mlade i na osnivanje veslačkog kluba. Godine 1896. za veslanje, ili veslarstvo kako su ga tada zvali, zalaže se i karlovački učitelj gimnastike Miljenko Stefanović koji u lipnju objavljuje seriju napisa u Svjetlu o „gimnastici u školi i životu“ i predlaže da se dozvoli i đacima osnivati veslačka društva. Stefanović 1. svibnja 1897. u zagrebačkom časopisu Sport između ostalog piše: Već dulje vremena pokušavalo se u Karlovcu osnovati veslarsko društvo, ali se je naum izjalovio, pa tako nema još ni danas ništa…
Dakle, dok je Korana oduvijek privlačila kupače i plivače, Kupa je od 19. stoljeća bila zanimljiva veslačima. Godine 1986. kada je uređeno novo gradsko kupalište na Korani, došlo je i do prvog pokušaja osnivanja veslačkog kluba u Karlovcu. Namjera je bila, da taj klub za čestih poplava pruža pomoć stradalima. Inicijativa je potekla u naselju Gaza na desnoj obali Kupe. Na čelu privremenog odbora za osnivanje veslačkog kluba bio je Janko Kovačević. Karlovačko Svjetlo u broju 7 od 16. veljače 1896. godine piše: Nekolicina mladića odvažila se je da u našem gradu osnuju „veslački klub“ u kojem se ne bi vožnja na vodi gojila samo kao sport, već bi taj klub bio za vrieme čestih povodnja upravo koristan i neka vrsta pripomoći stradaocam. Čujemo da se je više od 30 građana obvezalo pristupiti tome klubu koji sazivlje sve ljubitelje vožnje na vodi na dogovor, 22. ovog mjeseca u 8 u večer u gostionici g. Kuzmana Blaškovića na Gazi. Neizvjesno je, što se zbilo s „veslačkim klubom“ iza toga jer do sada nisu pronađeni podaci o njegovoj registraciji.
Korani se ove godine dogodilo nešto što se nažalost u zadnje vrijeme recesije rijetko kojoj športskoj udruzi događa. Francuska tvrtka Safege i Korana potpisali su dan-dva prije 59. regate sponzorski ugovor kojim ta tvrtka veslačkom klubu donira 55.000 kuna za kupnju novoga skifa. Razliku do pune cijene čamca čija je ukupna cijena oko 70.000 kuna osigurao je klub. Ugovor su potpisali predstavnik tvrtke Safege u Zagrebu Mak Kišević i predsjednik VK Korana Antun Purgar.
Safege je dio SUEZ grupacije sa značajnim regionalnim prisustvom. Jedna je od vodećih francuskih inženjerskih savjetodavnih tvrtki, specijalizirana za projektiranje, nadzor i vođenje projekata u području vode, okoliša i infrastrukture. Osnovu poslovanja Safege čine projekti vezani uz sektore gospodarenja vodom i zaštite okoliša. Osigurava usluge inženjerskog savjetovanja u razvoju i upravljanju infrastrukturom zaštite okoliša, provedbi i izradi razvojnih strategija, uvođenju sustava upravljanja i praćenja okoliša.
Na početku regate kršten je novi čamac – skif, koji e dobio ime Safege po svom donatoru, a kuma čamcu bila je Antonija Ujaković, voditeljica projekta spomenute tvrtke.
Priznali mi to ili ne Karlovčanima je povijesna sudbina odredila vezati se uz rijeke i baviti se veslanjem. Zato je zadaća i odgovornost svih koji su u VK Korana za napredak i prosperitet veslačkog športa u Karlovcu – sudbonosna i trajna.
Ljubitelji veslanja su u proljeće 1987… Kaj su te godine bile krune u opticaju? Prvi glas!
Stoljeće sim-tam
Ispričavam se čitateljima. Greška je u godini (zamjena brojeva) i mislim da je to jasno – treba biti 1897. Dakle, treba pisati: Ljubitelji veslanja su u proljeće 1897. organizirali…